Aleviler Neden Afiyet Olsun Demezler ? | Sultan Çelebi

Aleviler Neden Afiyet Olsun Demezler

Alevilik günümüz toplumunda bir inanç biçimi olan çeşitli gelenek, görenek ve adetlerden gelen bir yaşayış tarzı ve kültür biçimi olarak tanımlanır.

Günümüz koşullarına göre birçok değişikliğe uğramıştır. Genel olarak yöreden yöreye değişen kültürlerde etki göstermiştir bu durum. Konumuza Afiyet kelimesinin nereden geldiğiyle ilgilidir. Konuya değinecek olursak birçok rivayete göre pek çok anlamı vardır. Sözlükteki araştırmalara göre afiyet olsun demek pek çok kelime gibi dilimize Arapçadan gelmiştir ve “sağlık, esenlik, ziyade olsun vs.” gibi anlamları kapsamaktadır. Azeri Alevileri ise afiyet olsun yerine “nuş olsun” derler.
Derin araştırmalar yapmaya kalktığımız vakit bazen konunun içinden çıkamayacak duruma gelmiş olmakta pek çok alevi ve Sünniler tarafından afiyet kelimesinin ne anlama geldiği iki kültür tarafından da bilinmektedir. Afiyet kelimesi Yezidin kendi kızına vermiş olduğu bir isimdir araştırmalarda bu isim annesinde ait olduğu belirtilmektedir. Kerbelada yaşanan o zulüm o işkencede şehit olan bütün canlarımızın karşısında onlara işkence zulüm ederek bir bardak suyu çok gören Yezidin ne kendisini, nede ondan olan bir aileyi kimse anmak istemediğinden dolayı Aleviler afiyet olsun kelimesini kullanmazlar ve kullananları da uyarırlar.
Çünkü hiç kimse Kerbelada yaşanmış olan o işkenceyi, o masumların canının yandığı günü aklına geldiklerinde duyduklarında içimizde bir yerlerden bir sızı oluşur. Bundan dolayıdır ki Aleviler afiyet olsun demezler. Bunun yerine her yemekten sonra dillerine oturmuş olan “helal olsun, bereketli olsun, Allah bereket versin” gibi cümlelerle sofranın bereketini verirler. Günümüz koşullarında ise “afiyet olsun” kelimesi alışkanlık haline geldiği için çevrede sık olarak kullanıldığını görüyoruz.

“Şu da bir gerçek ki her kim ne olursa olsun din, dil, ırk ayrımı fark etmeksizin her şeye olduğu gibi buna da saygıyla bakmıştır. Çünkü özünü inkâr eden hiçbir zaman bizden değildir. Biz umut ediyoruz ki her ne olursa olsun kültür farklılıkları olsa da bu vatan içinde yaşadığımız sürece birbirimizin görüşlerine saygı göstermemiz gerektiğini çok iyi biliyoruz.”…


Sultan ÇELEBİ | Alevice

42 thoughts on “Aleviler Neden Afiyet Olsun Demezler ? | Sultan Çelebi

  1. Bereketimiz bol olsunnn maşallah bu yazıyı yazana eline koluna sağlık bebeğim çok iyi bir makale olmuş çok anlamlı mesajımı bu yazıyı yazan sevgili kardeşim sultan çelebiye iletirseniz sevinirim kucak dolusu öpüüyorum :** :**

  2. Bu bilginin kaynağı nedir? Ben çok karşılaşıyorum tam anlamıyla emin olmak istiyorum bi konuda bilgilendirebilirmisiniz

    1. Aslında Sünni lerde biz Alevilik derler bende aynı düşüncedeyim Alevilik bir kavram değildir çünki Hz Ali hepimizindir peygamber yari bizede mirastır keza yavruları öyle Hasan ve Hüseyin biliyoruz ki Efendimiz Peygamberimizin iki gözü ve nurudur onlar şehit edilme halleri bütün islam âleminde büyük yaradır dolayısı ile bu miras bir gurup ve cemaat tarafında sahiplenmek yanlıştır tarihçiler ve din istismarcıları tarafından bizlere doğru bilgilerin verilmemesi çok hazindir afiyet kelimesi Arapça’dan günümüze gelen aslı afiya olan bir kelime ama yezidin kızına bu ismi vermesi afiyet demesi düşünüldüğünde söylenmesi gereken bir kelime örnekleri çok tür misal Kaka kelimesi Türkler tarafından pislik ve dışkı anlamına gelir lakin Kaka bir sahabenin ismidir Yahudileri kılıçtan geçirdiği için Yahudiler çocuklarına bu ismi dışı manasına öğretilen bunu bilen müslüman çok azdır konu bu şekilde uzar gider bu tür konuların alevi ve Sünni bilim adamları tarihçiler ve din alimleri bu konuda bir çalışma yaparak her iki kesime anlatması gerekir kalın sağlıcakla

      1. Çok teşekkürler, güzel açıklama yapmışsınız artık su ayrışımcılık bitsin müslüman gibi yaşayalım, aleviyim,sunniyim demeye gerek varmı, peygamber ümmetiyiz , hz Alisiz bir islamiyet düşünülemez, Allah onların yolundan,izinden bizi ayırmasın.

  3. Değerli dostlar ,sevgili Sultan Çelebi güzel makalesinde olayın tarihi kökenini yazmış olmasına karşın ben bir Alevi olarak başka bir cepheden bakarak anlatmak istiyorum. Bizim temel başlangıç yolumuz her inanan kendi diliyle ibadet ve ifade etsin düsturu gereği; Arapca “AFİYET” yerine benim bölgemde bizler “YARASIN” deyimini kullanırız ve karşılığında da “helal olsun” denir. Yani söyleyen ve cevap verenin her ikisinin de Türkçe ifadesi olmaktadır. İnançsal bazda bakıldığında sanki arapca konuşmak yada ifadeler kullanmak daha islami ve dindar oluyormuş imajı yaratılmak isteniyor.Oysa Arap kültür emperyalizminin sonucu yaşanan bu sıkıntılar.Nasıl ki son 50 yıldır ABD kültür emperyalizmini yaşıyorsak “Sünni “inançta olan insanlar farkında olmadan Arap kültür emperyalizminin etkisinde yaşamlarını sürdürüyorlar.Dpstca kalın

    1. sizi yargilamak olmak da aleviler kesinlikle yavuz ismini koymazlar isminize baktim da bu isim yavuz sultan selim den kalma isimdir alevi katliami gerceklestiren bir zatin ismini sahsen ailem bana taksaydi degistirirdim bu

      1. ALİ yaptığın yorum çok iğrenç. Katliam olarak değerlendirdiğiniz olay İngiliz kaynaklarından tarih kitaplarımıza kadar girmiş koskoca bir yalandan başka birşey değildir. Yalan olan kısmı sırf alevi olduğu için bu tür bir olay yaşandığı ile alakalıdır. Ben bir sünniyim ve bu konu sürekli gündeme geldiği için ben araştırma mecburiyeti hissettim sizinde araştırmanızı tavsiye ederim. Araştırınki bu fitne fesat ortadan kaldırılsın ve sivas, çorum katliamları gibi ABD tarafından gerçekleştirilen mezhep savaşı çıkarmaya yönelik oyunlara alet olmayalım. İnsanları alevi yada sünni olmasına göre değerlendirmeyelim. Öncelikle bahsettiğiniz olaylar 14-15. asır civarlarında cereyan eder ve o dönemde yaşanan olayları 2000’li yıllara bakarak değerlendiremezsiniz. Asıl konu ise Osmanlı Devleti bir bölgesinde isyan oluyorsa isyan çıkaranların kimliklerine bakmaz. Yani ortada bir isyan var ve Osmanlı devleti o isyanı bastırmıştır tıpkı sünniler yada gayrimüslimler tarafından isyanlar çıkarıldığında bastırdığı gibi. Bu tip mezhepsel kavgalar çıkarılmak için kasıtlı olarak oluşturulan algılarla hareket ederseniz kandan nefretten başka birşey çıkmaz ortaya…

        1. Doğuda Safevi devleti kurulur ve Aleviler o bölgeye göç eder bunu kabul etmeyen aleviler ise köylerinden ayrılmazlar Ancak Yavuz Sultan Selim yol üstünden giderken o köyleri yaktırır bizim dedelerimiz o yüzden yukarı köylerde yaşarlar bakın aşağı köylerde alevi köyü varmı varsa bile sonradan oluşmadır. Sünni köyleri ise her zaman aşağılardadır. Aleviler katliama uğradığı için dağlara kaçtılar. Bunları söylemek yerine halen alevilere suç atarsınız

    2. Türkçe olsun demişsiniz “yavuz” bey lakin ‘helal olsun’daki “helal” arapça kelime. Bir konu hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olmadan çok iyi biliyormuşçasına yorum yapmanıza hayran kaldım doğrusu. Umuyorum ki bunu gündelik yaşamınıza da yansıtmıyorsunuz.

    3. EyvAllah çok güzel ve aydınlatıcı olmuş artık afiyet demek yok, şifa olsun deriz okadar.

  4. afiyet olsun:”sağlık, esenlik, ziyade olsun” yazının içeriğinde böyle verilmiş afiyet kelimesinin manası. bakıldığında güzel bir kelime. içi dolu bir kelime , kardeşimizin de ifade ettiği gibi anadolu insanı tarafından kabul görmüş ve yoğun olarak kullanılan bir kelime. Kerbela hadisesi çok yönlü olarak dersler çıkarılması gereken İslam tarihinde çok acı bir sahne. Fakat şu varki bu hadiseden dersler çıkarılıp benzer hadiselerin tekrar etmemesi için yapılması gerekenler konuşulması gerekirken. Bu acı tablonun husumetin -düşmanlığın körüklenmesi asırlar boyu devam ettirilmesi için bir dayanak noktası yapılması anlaşılması zor bir durum. Halbu ki tam tersine fitnecilerin aramızda cirit attiğı asrımızda o acı hatıradan ders çıkarıp barışa , kardeşliğe dayanışmaya vesile edilmesi gerekmez mi?

  5. Kerbala da olenlerin ibadetleriyle sizin bugun cem evin de yaptiginiz uydurma haraketlerin ne alakasi var abdest yok namaz yok ancak laf soz kalabaligi

    1. Sizin Camide yaptığınız mı yani doğru olan.?
      Abdestin yahut namazın olmadığını nereden biliyorsun otur bi araştır istersen gerçek kaynaklarda nelerin olup olmadığını. Asıl sen uydurma sözlere bakıp gelmiş burada yorum yapıyorsun.

      1. Her alevi kardesimde camide namaz kilmali her sunni kardesimde alevilerin etkinlige katilabilmeli bence dogru arastirmak gerekli alevilerde sunnilerde kardestir ayrim yapan kallestir.

    2. Kerbeleda öldürülenlerin nasıl ve kimler tarafından öldürüldüğünü bilmeyen ,hala o katillerin arkasından ibadet edenlerin “CEM EVLERİNDE” yapılan ibadetlere söz söyleme cesareti göstermesi gerçekten şaşırtıcı. Allah ıslah etsin…

      1. Degerli yavuz kardesim kerbela da oldurenleri tasvip etmiyoruz ki onlarin arkasinda namaz kildigimizi nasil soyleyebilirsin senin dedenin yaptigi hatadan sen sorumlu olamazsin kerbelayi bir sunni alevikardesin den daha cok uzulebilir tek amac Allah iyi kul olabilmek efendimizi herkes den daha cok sevmek ve onun gibi islamiyeti yasayabilmek hz aliyi de diger halifeleri sevdigimiz kadar sevebilmek olmali

    3. SİZİN GİBİ NAMAZ KILIP ARDINDAN KIZIMIZA BACIMIZA TECAVÜZ ETMİYORUZ EN AZINDAN KURAN KURSU AÇIYOSUNUZ 5 YAŞINDAKİ KIZA TECAVÜZ EDİYONUZ SİZİN GİBİ ADİ PİSLİKLER YOK DAHA

      1. Sen nasıl genelleme yaparak konuşuyorsun be karaktersiz ? Sen bu genelleme ile kendine Hz Ali’yi mi önder bellersin, Pir bellersin ? HZ Ali gelse senin kelleni alır …

      2. Ayıptır arkadaşım, büyük günaha giriyorsun. Beraber bir arada yaşayan bu insanlara yakışacak laflar değil senin söylediklerin.

    4. Alevilere inanmiyorum,ibadet etmemek icin hep bahane uyduruorlar. Ya Ali gel gör senin pesinden getdigini söyleyenler ne sapkinliklara düstüler. Cok ama cok komiksiniz Alisiz Aleviler

    5. Kimse namazı inkar etmiyor

      Önceki satırlarda da belirtmeye çalıştığımız gibi namaz Farsça bir kelimedir. Kuran da ki karşılığı Salat´ir. Salat´in anlamı ise Allah´i içten anıp selamlama ve duadır. Bu gün egemen Sünni anlayışın günde beş vakit kıldığı ve Alevilere dayattığı ve neredeyse dinin temeli saydığı namaz ibadetinin Kuran da beş vakit olduğu yönünde acık bir beyan yoktur. Madem namaz inancın özü sayılacak kadar önemli bir ibadet neden Yüce Yaratıcı bu konuda acık ve kesin hükümler ortaya koymasın?

      Aleviler namazı ret etmiyor. Nitekim Cem ibadetinde halka namazı seklinde ibadetlerini yerine getiriyorlar. Ancak bu namaz hiç bir şekilde egemen Sünni anlayışın namazıyla benzer değildir. Bazıları çıkıp diyebilir ki: “su kadar milyon insan namazı böyle kılıyor da siz Aleviler neden farklı anlıyor ve uyguluyorsunuz?” Hemen belirtelim ki çoğunluk her zaman doğru yapıyor anlamına gelmez.

      İbadetle amaçlanan kişinin kendini yenilemesi, arındırması ve sosyal dayanışmayla kişiliğini tamamlamasıdır. Maun süresi böyle bir anlama sahip. İbadet için ibadet, gösteriş için yapılan ibadet nafile ibadetlerdir.

      Alevi ibadet anlayışı biçimsellikten uzak içtenliği esas alır. Al-i İmran Suresi 191. Ayetinde “Onlar; ayakta iken, otururken, yan yatarken Allah´i anarlar”. Bakara s Suresi 239. Ayeti: “Eğer korkarsanız, (namazı) yaya yahut binekte iken kilin”. Bu ve benzer ayetlerde de anlaşılacağı üzere Allah insanlara içten ibadet etmeyi emrediyor.

      Birileri kabul etsin veya etmesin, Alevilerin ibadet anlayışı bu minval üzeredir.

      +Safâ KIRVELî MUAVİYE’NİN Hz. Ali’ye Lanet Edip, Lanet etmeye de Emir Vermesi:

      “…Muaviye Hz. Ali’ye lanet etti…”

      (İkd’ül Ferid İbn-i Abdu Rabbih’in c.4, s.366 / İbni Ebil Hadit’ in “Şerhu Nehc’ül Belağa”c.1, s.356; c.3, s.258 – 1.Baskı-Mısır)

      “….Muaviy e Hz.Ali’ye sövdü….”

      (İbn’ ül Esir’ in “Üsd’ ül Gabe” c.1, s.134 / el-İsabe c.1, s.77 / El-Kamil İbn’ül
      Esir c.3, s.302 / el-Suyuti’ nin “Tarih’ül Hulefa” s.190 / İbn-i Abdurabbih’in
      “el-İkd’ül Ferid” c.2, s.144 / İbni Hacer el-Heytemi’ nin “Sevaik’ ul Muhrika”
      s.33 / Nehc’ül Hak ve Keşf’üs Sıdk s.310)

      “…Muaviye namaz kıldığında (Allah kabul etmesin) Ali’ye, Hasan’a, Hüseyin’e, İbn-i Abbas’a Kays bin Sa’d bin İbadet ve Eşter’e lanet etti….”

      (Şeyhülislam Süleyman el-Kunduzi el-Hanefi el-Belhi’nin “Yenabi’ul Mevedde” s.162)

      “…Muaviye Hz. Ali’ye sövmeleri için emir verdi….”

      kaynaklar:

      (Sahih-i Müslim c.2, s.360 / Sahih-i Tirmizi c.5, s.301, Hadis No: 3808 / el-Hakim Nişaburi’nin “Müstedrek alas-Sahihayn” c.3, s.109 / Hasais en-Nisai s.48, 81 Haydariye Bas. / el-Künci eş-Şafii’nin “Kifayet’üt Talib” s.84,86 Haydariye Bas./ İbn-i Asakir’in “Tarih-i Dimaşk” c.1, s.206, Hadis No: 271,272 / ez-Zerendi el-Hanefi’nin “Nazım Dürer es-Simtayn” s.107 / Menakib-i Hüvarezmi s.59 / İbn-i Esir’in “Üsd’ül Gabe” c.1, s.134; c.4, s.25-26 / el-Askalani eş-Şafii’nin “el-İsabe fi Temyiz es-Sahabe” c.2, s.509 / İbn-i Mezahim’in “Vak’it Siffiyn” s.82, 92 / İbn-i Abdu Rabbih’in “İkd’ül Ferid” c.4, s.29 / İbn-i Ebil Hadit’in “Şerhu Nehc’ül Belağa” c.1, s.256, 361, Mısır 1. Bas. / Sıbt İbn-i Cevzi’nin “Tezkiret’ ül Havas” s.63 / el-Emini’nin “el-Gadir” c.1, s.257; c.3, s.200)

      Muaviye mimberde Hz.Ali’ye lanet okudu ve bütün valilerine de ona lanet okumalarını emretti.

      Peygamberin zevcesi Ümmü Seleme, Muaviye’ye mektup yazarak şöyle dedi :

      Siz mimberde Hz. Ali’ye ve onu seven herkese lanet ettiğiniz için Allah ve resulüne küfrediyorsu-nuz.

      Ben, Allah ve Resulünün Hz.Ali’yi sevdiğine şehadet ediyorum. Ama Muaviye onun sözlerini dinlemedi.

      (Bkz. İbn-i Abdurabbih’in “İkd’ül Ferid” kitabı c.4, s.366)

      muaviye, İslam ülkelerinde minberlerde Ali’ye (a.s) küfür edilmesine emir verdi. (Bu emir Emevi halifelerinden Ömer b. Abdulaziz’in (99-101) dönemine kadar icra edildi).

      Muaviye mümessillerinin ve içlerinde sahabelerin de bulunduğu idarecilerinin yardımıyla, has ve seçkin Ali taraftarlarını öldürdü ve bazılarının başını mızraklara takıp şehirlerde gezdirdi. Rastladıkları Şiilere, Ali’den (a.s) uzak olduklarını ve ona sebbetmelerini teklif ediyorlardı. Bu tekliften çekinenler derhal katlediliyordu.

      (en-Nesaih’ül Kafiye S.58,63, 77-78)

      Kaynak:

      1. el-Hasais en-Nisai s.24
      2. İbn-i Asakir’in ‘Tarih-i Dimaşk’ c.2, s.184
      3. el-Müttaki el-Hindi’nin ‘Muntahab’ul Kenz’ c.5, s.30
      4. el-Suyuti’nin ‘Tarih’el Hulefa’ s.73
      5. el-Nebehani’nin ‘Feth’ül Kebir’ c.3, s.196
      6. Tabari’nin ‘Zehair’ul Ukba’ s.66
      7. Menakıb-ı Hüvarezmi s.82
      8. Mişkat’ül Mesabih c.3, s.235, İbn-i Sabbağ el-Maliki’nin ‘Füsul’ül Mühimme’ s.111

      9. Tabari’ nin ‘Zehair’ul Ukba’ s.66 ve ‘Riyad’ul Nadara’ c.2, s.219
      10-. Menakıb-ı Hüvarezmi s.81-82
      11-. Menakıb-ı Meğazeli s.83
      12. Süleyman el-Kunduzi’ nin ‘Yenabi’ ul Mevedde’ s.205
      13. eş-Şeblenci’ nin ‘Nur’ül Absar’ s.110
      14. el-Künci’ nin ‘Kifayet’ üt Talib’ s.82
      15. el-Hamvini eş-Şafii’ nin ‘Feraid es-Simtayn’ c.1, s.302
      16. el-Murkat fi Şerh’ül Müşkat c.10, s.474

      Sahih Muslim de var Kimse namazı inkar etmiyor

      Önceki satırlarda da belirtmeye çalıştığımız gibi namaz Farsça bir kelimedir. Kuran da ki karşılığı Salat´ir. Salat´in anlamı ise Allah´i içten anıp selamlama ve duadır. Bu gün egemen Sünni anlayışın günde beş vakit kıldığı ve Alevilere dayattığı ve neredeyse dinin temeli saydığı namaz ibadetinin Kuran da beş vakit olduğu yönünde acık bir beyan yoktur. Madem namaz inancın özü sayılacak kadar önemli bir ibadet neden Yüce Yaratıcı bu konuda acık ve kesin hükümler ortaya koymasın?

      Aleviler namazı ret etmiyor. Nitekim Cem ibadetinde halka namazı seklinde ibadetlerini yerine getiriyorlar. Ancak bu namaz hiç bir şekilde egemen Sünni anlayışın namazıyla benzer değildir. Bazıları çıkıp diyebilir ki: “su kadar milyon insan namazı böyle kılıyor da siz Aleviler neden farklı anlıyor ve uyguluyorsunuz?” Hemen belirtelim ki çoğunluk her zaman doğru yapıyor anlamına gelmez.

      İbadetle amaçlanan kişinin kendini yenilemesi, arındırması ve sosyal dayanışmayla kişiliğini tamamlamasıdır. Maun süresi böyle bir anlama sahip. İbadet için ibadet, gösteriş için yapılan ibadet nafile ibadetlerdir.

      Alevi ibadet anlayışı biçimsellikten uzak içtenliği esas alır. Al-i İmran Suresi 191. Ayetinde “Onlar; ayakta iken, otururken, yan yatarken Allah´i anarlar”. Bakara s Suresi 239. Ayeti: “Eğer korkarsanız, (namazı) yaya yahut binekte iken kilin”. Bu ve benzer ayetlerde de anlaşılacağı üzere Allah insanlara içten ibadet etmeyi emrediyor.

      Birileri kabul etsin veya etmesin, Alevilerin ibadet anlayışı bu minval üzeredir.

      +Safâ KIRVELî MUAVİYE’NİN Hz. Ali’ye Lanet Edip, Lanet etmeye de Emir Vermesi:

      “…Muaviye Hz. Ali’ye lanet etti…”

      (İkd’ül Ferid İbn-i Abdu Rabbih’in c.4, s.366 / İbni Ebil Hadit’ in “Şerhu Nehc’ül Belağa”c.1, s.356; c.3, s.258 – 1.Baskı-Mısır)

      “….Muaviy e Hz.Ali’ye sövdü….”

      (İbn’ ül Esir’ in “Üsd’ ül Gabe” c.1, s.134 / el-İsabe c.1, s.77 / El-Kamil İbn’ül
      Esir c.3, s.302 / el-Suyuti’ nin “Tarih’ül Hulefa” s.190 / İbn-i Abdurabbih’in
      “el-İkd’ül Ferid” c.2, s.144 / İbni Hacer el-Heytemi’ nin “Sevaik’ ul Muhrika”
      s.33 / Nehc’ül Hak ve Keşf’üs Sıdk s.310)

      “…Muaviye namaz kıldığında (Allah kabul etmesin) Ali’ye, Hasan’a, Hüseyin’e, İbn-i Abbas’a Kays bin Sa’d bin İbadet ve Eşter’e lanet etti….”

      (Şeyhülislam Süleyman el-Kunduzi el-Hanefi el-Belhi’nin “Yenabi’ul Mevedde” s.162)

      “…Muaviye Hz. Ali’ye sövmeleri için emir verdi….”

      kaynaklar:

      (Sahih-i Müslim c.2, s.360 / Sahih-i Tirmizi c.5, s.301, Hadis No: 3808 / el-Hakim Nişaburi’nin “Müstedrek alas-Sahihayn” c.3, s.109 / Hasais en-Nisai s.48, 81 Haydariye Bas. / el-Künci eş-Şafii’nin “Kifayet’üt Talib” s.84,86 Haydariye Bas./ İbn-i Asakir’in “Tarih-i Dimaşk” c.1, s.206, Hadis No: 271,272 / ez-Zerendi el-Hanefi’nin “Nazım Dürer es-Simtayn” s.107 / Menakib-i Hüvarezmi s.59 / İbn-i Esir’in “Üsd’ül Gabe” c.1, s.134; c.4, s.25-26 / el-Askalani eş-Şafii’nin “el-İsabe fi Temyiz es-Sahabe” c.2, s.509 / İbn-i Mezahim’in “Vak’it Siffiyn” s.82, 92 / İbn-i Abdu Rabbih’in “İkd’ül Ferid” c.4, s.29 / İbn-i Ebil Hadit’in “Şerhu Nehc’ül Belağa” c.1, s.256, 361, Mısır 1. Bas. / Sıbt İbn-i Cevzi’nin “Tezkiret’ ül Havas” s.63 / el-Emini’nin “el-Gadir” c.1, s.257; c.3, s.200)

      Muaviye mimberde Hz.Ali’ye lanet okudu ve bütün valilerine de ona lanet okumalarını emretti.

      Peygamberin zevcesi Ümmü Seleme, Muaviye’ye mektup yazarak şöyle dedi :

      Siz mimberde Hz. Ali’ye ve onu seven herkese lanet ettiğiniz için Allah ve resulüne küfrediyorsu-nuz.

      Ben, Allah ve Resulünün Hz.Ali’yi sevdiğine şehadet ediyorum. Ama Muaviye onun sözlerini dinlemedi.

      (Bkz. İbn-i Abdurabbih’in “İkd’ül Ferid” kitabı c.4, s.366)

      muaviye, İslam ülkelerinde minberlerde Ali’ye (a.s) küfür edilmesine emir verdi. (Bu emir Emevi halifelerinden Ömer b. Abdulaziz’in (99-101) dönemine kadar icra edildi).

      Muaviye mümessillerinin ve içlerinde sahabelerin de bulunduğu idarecilerinin yardımıyla, has ve seçkin Ali taraftarlarını öldürdü ve bazılarının başını mızraklara takıp şehirlerde gezdirdi. Rastladıkları Şiilere, Ali’den (a.s) uzak olduklarını ve ona sebbetmelerini teklif ediyorlardı. Bu tekliften çekinenler derhal katlediliyordu.

      (en-Nesaih’ül Kafiye S.58,63, 77-78)

      Kaynak:

      1. el-Hasais en-Nisai s.24
      2. İbn-i Asakir’in ‘Tarih-i Dimaşk’ c.2, s.184
      3. el-Müttaki el-Hindi’nin ‘Muntahab’ul Kenz’ c.5, s.30
      4. el-Suyuti’nin ‘Tarih’el Hulefa’ s.73
      5. el-Nebehani’nin ‘Feth’ül Kebir’ c.3, s.196
      6. Tabari’nin ‘Zehair’ul Ukba’ s.66
      7. Menakıb-ı Hüvarezmi s.82
      8. Mişkat’ül Mesabih c.3, s.235, İbn-i Sabbağ el-Maliki’nin ‘Füsul’ül Mühimme’ s.111

      9. Tabari’ nin ‘Zehair’ul Ukba’ s.66 ve ‘Riyad’ul Nadara’ c.2, s.219
      10-. Menakıb-ı Hüvarezmi s.81-82
      11-. Menakıb-ı Meğazeli s.83
      12. Süleyman el-Kunduzi’ nin ‘Yenabi’ ul Mevedde’ s.205
      13. eş-Şeblenci’ nin ‘Nur’ül Absar’ s.110
      14. el-Künci’ nin ‘Kifayet’ üt Talib’ s.82
      15. el-Hamvini eş-Şafii’ nin ‘Feraid es-Simtayn’ c.1, s.302
      16. el-Murkat fi Şerh’ül Müşkat c.10, s.474

      Sahih Muslim de var 

      1. Namazla alakalı yorumunuzu çok cahilce ve İslam dini bilginizin çok az olduğu kanaatine vardım. İslamda bir konu üzerine doğru bilgiye ulaşmak için Kur’an-I Kerim’ e, Hz. Peygamberin uygulamalarına ve sahih hadislere bakarak hüküm verilir. Ve şunu çok net biliyoruz ki İslam Dini peygamberi Hz. Muhammed, bizzat kendisi tarafından namaz kıldığını, bunun günde 40 rekat ve 5 vakitten oluştuğunu net olarak görebilirsiniz. Böyle uzun uzadıya kafa karıştırmak yerine az ve öz doğru bilgiler vermek daha doğrudur. Sizin uzun uzadıya yazdığınız şekli ile İslam Peygamberi Hz. Muhammed’i bir hiç yerine koyuyorsunuz. Konu şuna benzer. Elinize bir matematik kitabı aldığınızda matematiği öğrenemezsiniz. Onu öğretecek birde öğretmen gerekir. Bu konuda tıpkı bu şekildedir. Kur’an’ da namaz hakkında belli ölçüde bilgi vardır bütün halini ve uygulama şeklini Hz. Muhammed öğretmiştir. Yaptığınız yoruma bakarak bu konuyu ele alırsak Allah tarafından gönderilen peygamberleri yok gibi sayarız. Hak din olarak geçen bütün dinlerde sizin sünni İslam olarak tanımladığınız inanca benzer namaz kılma şekli çok benzeyen inançlara denk gelirsiniz. Bir konu üzerinde fikir beyan etmeden önce konu hakkında bilgi sahibi olmalısınız sonra ise konu ile alakalı önemli noktaları atlamamalısınız. Önemli noktaları atladığınızda sizin yorumunuz gibi yanlışa gider sonuç. Kur’an’da birçok yerde namaz geçer. Uygulama şeklini de Hz. Muhammed bizzat kendisi çevresindeki müslümanlara öğretmiştir. Benim size tavsiyem özellikle önemli konular hakkında tam bilgi sahibi değilken üstüne yorum yapmamanız yönünde…

  6. Alevilik sacma .mantigada uygun degil.saz baglama falan donup duruyorlar.yuzlerinden nuru alinmistir.zaten aynadan bakarlarsa gercek inanci tasimadiklarini anlarlardi.

    1. Önce sen ve senin gibi düşünenler aynaya bakmalıdır. Aleviliği, düşüne bilen her hangi bir insan incelese saçma bulamaz zaten alevilik temeli felsefik güçlü düşüncelere dayalı bir yapıdır. Bağnazlık ve örümcek ağı ile örülü beyinlerin anlaması mümkün değildir. İnanç yüzden belli oluyorsa müslümanım diye bas bas bağrına nice insanın yüzünde insani bir belirti bile görülmez.

  7. “Afiyet”, kelimesinin tam olarak ne olduğunu bakmak için girdim ve kendimi burada buldum :D. Alevi Arkadaşlar olursa dikkat ederiz 🙂 artık. Makale için Teşekürler.

  8. Arkadaslar ne namaz kilmayanlar aleviligi temsil ediyor gercek alevi degiller ne oradaki tecavuzcu sunniligi temsil ediyor kotu emsal olmaz lutfen efendimizin hayatini okuyun musriklere yahudilere yada diger dinlere mensup insanlara nasil davranmis bakin burda iki musluman birbirini tanimaya calisacagina kufur ediyor. Yazik cok yazik benim ulkemdeki guzel insanlara ben sunni biriyim hayatimda aleviler kadar durust hak hukuka dikkat eden insanlar gormedim ve benim tanidigim bir cok alevi namazinda insanlar efendimizi de hz aliden daha cok seviyorlar

  9. Sunniler yorum yazmista, Anlayamadigim SUNNILIK ISLAM DISIDIR, neden kalkmis burda öz be öz islam olan alevilere yok böyle yapmaniz gerek yok söyle yapmaniz gerek diye ABSÜRT yazilar yazmislar. SÜNNILIK ISLAM DISIDIR; SÜNNI SEKILCI IBADETLER YAHUDILIKTE MEVCUT O YÜZDEN SIZ GIDIN AKRABALARINIZ OLAN YAHUDILERLE HASROLÖUN, BIZ ALEVILER MÜSLÜMANIZ VE HZ MUHAMMED MUSTAFA NIN YOLUNDAN IZINDEN GIDENLERDENIZ; SIZ YAHUDII YEZIZLER BIR YANA BIZ ALEI KIZIBAS ISLAMA GÖNÜL VERENLER BIR YANA

  10. SUNNILIKLE ISLAMIN UZAKTAN YAKINDAN HIC BIR ALAKASI YOKTUR; SUNNILIK ADI ÜSTÜNDE SUNI YAPAY SACMA SAPAN YAHUDILIKTEN BENZEMIS PUTPEREST BIR SEYDIR; MÜSLÜMAN OLAN CEM EVINE GIDER ISLAAM OLAN 4 KAPI 40 MAKAMI BILIR MÜSLÜMAN OLAN HER GÜN 12 IMAMI ZIKREDER , MÜSLÜMAN OLAN MUHARREM ORUCU TUTAR; BUNLARI YPAAMYAN KAFIRDIR VELEDI ZINADIR

    1. Ben Alevi dostu bir Sünni vatandaşım.Burada yazılan makaleyi ciddiyetle okudum ki Alevi arkadaşlarımı bilmeden inciltmeyeyim diye.Ama yazılan yoruma bakın.Umarim yazdıktan sonra utanmissinizdir.

  11. SAFEVI IMPARATORLUGU
    EKİM 22, 2016
    SUNNILIKLE ISLAMIN UZAKTAN YAKINDAN HIC BIR ALAKASI YOKTUR; SUNNILIK ADI ÜSTÜNDE SUNI YAPAY SACMA SAPAN YAHUDILIKTEN BENZEMIS PUTPEREST BIR SEYDIR; MÜSLÜMAN OLAN CEM EVINE GIDER ISLAAM OLAN 4 KAPI 40 MAKAMI BILIR MÜSLÜMAN OLAN HER GÜN 12 IMAMI ZIKREDER , MÜSLÜMAN OLAN MUHARREM ORUCU TUTAR; BUNLARI YPAAMYAN KAFIRDIR VELEDI ZINADIR

    Cevapla

    Kardeş Doğrularının Arasına Yanlışlarınızıda Sıkıştırmayın Müslümanın Orucu Ramazandır Hak Hukuk Yönünden Peygamber Efendimizde Ramazan Ayında Oruç Tutmuştur Ondan Sıra Gelen Peygamberlerimizde Kimisi Yahudilere Kimisi Hristiyanlara İslamın Tek Yol Olduğunu Göstermek İçin Gayret Gösterdiler Nasıl Allah İsrailoğullarını Mısırda 40 yıl İnkece Ve Zulüm Gördükleri İçin Onların Yolunu Bİle Kızıldenizi 12yerinde açarak Yahudilerin Yolunu Açmıştır Yahudiye Sorsan Sana Farklı Anlatır Cinlerle Anlaşma Yaptıklarını Ve Kızıldenizi onların Sayesinde Geçtiklerini Söylerler Yani Demem o Efendimiz Kendi Zamanında Namazları Hep Kendi Kıldırırmış Bİr Gün Ya Hz. Ali A.S Der Bugünkü öğle Namazınıda Sen Kıldır Gün Değişebilir Ama Sırf Efendimiz Günün 1 Bölümlük Namazını Kıldırıyor diye Bazı kesimler Bizim namaz kılmaya ihtiyacımız yok Hz. Ali bizim namazımızı kıldı o zaman Müslümanların Hiç Namaz Kılmasına Gerek Yok Hz.Muhammed S.A.V efendimiz tüm namazları kıldırdı diğer alevi ben ramazanda orucumu tutar cumayada giderim diyor bunlar benim direk yüzyüze sohbet ettiğim insanların ağzından aldığım söyleşilerdir . Dinimiz İslamsa Cumamız Tek Orucumuz Tektir Arkadaş GERİSİ G** UYDURMASIDIR

    1. İnsan düşüncelerini özgürce söyleyebilmeli elbette ama üslup önemlidir. Sizin gibi düşünmeyenlerin düşüncelerine saygı duymayı öğrendiğiniz zaman oturup konuşabiliriz her konuyu.

  12. Kimse namazı inkar etmiyor

    Önceki satırlarda da belirtmeye çalıştığımız gibi namaz Farsça bir kelimedir. Kuran da ki karşılığı Salat´ir. Salat´in anlamı ise Allah´i içten anıp selamlama ve duadır. Bu gün egemen Sünni anlayışın günde beş vakit kıldığı ve Alevilere dayattığı ve neredeyse dinin temeli saydığı namaz ibadetinin Kuran da beş vakit olduğu yönünde acık bir beyan yoktur. Madem namaz inancın özü sayılacak kadar önemli bir ibadet neden Yüce Yaratıcı bu konuda acık ve kesin hükümler ortaya koymasın?

    Aleviler namazı ret etmiyor. Nitekim Cem ibadetinde halka namazı seklinde ibadetlerini yerine getiriyorlar. Ancak bu namaz hiç bir şekilde egemen Sünni anlayışın namazıyla benzer değildir. Bazıları çıkıp diyebilir ki: “su kadar milyon insan namazı böyle kılıyor da siz Aleviler neden farklı anlıyor ve uyguluyorsunuz?” Hemen belirtelim ki çoğunluk her zaman doğru yapıyor anlamına gelmez.

    İbadetle amaçlanan kişinin kendini yenilemesi, arındırması ve sosyal dayanışmayla kişiliğini tamamlamasıdır. Maun süresi böyle bir anlama sahip. İbadet için ibadet, gösteriş için yapılan ibadet nafile ibadetlerdir.

    Alevi ibadet anlayışı biçimsellikten uzak içtenliği esas alır. Al-i İmran Suresi 191. Ayetinde “Onlar; ayakta iken, otururken, yan yatarken Allah´i anarlar”. Bakara s Suresi 239. Ayeti: “Eğer korkarsanız, (namazı) yaya yahut binekte iken kilin”. Bu ve benzer ayetlerde de anlaşılacağı üzere Allah insanlara içten ibadet etmeyi emrediyor.

    Birileri kabul etsin veya etmesin, Alevilerin ibadet anlayışı bu minval üzeredir.

    +Safâ KIRVELî MUAVİYE’NİN Hz. Ali’ye Lanet Edip, Lanet etmeye de Emir Vermesi:

    “…Muaviye Hz. Ali’ye lanet etti…”

    (İkd’ül Ferid İbn-i Abdu Rabbih’in c.4, s.366 / İbni Ebil Hadit’ in “Şerhu Nehc’ül Belağa”c.1, s.356; c.3, s.258 – 1.Baskı-Mısır)

    “….Muaviy e Hz.Ali’ye sövdü….”

    (İbn’ ül Esir’ in “Üsd’ ül Gabe” c.1, s.134 / el-İsabe c.1, s.77 / El-Kamil İbn’ül
    Esir c.3, s.302 / el-Suyuti’ nin “Tarih’ül Hulefa” s.190 / İbn-i Abdurabbih’in
    “el-İkd’ül Ferid” c.2, s.144 / İbni Hacer el-Heytemi’ nin “Sevaik’ ul Muhrika”
    s.33 / Nehc’ül Hak ve Keşf’üs Sıdk s.310)

    “…Muaviye namaz kıldığında (Allah kabul etmesin) Ali’ye, Hasan’a, Hüseyin’e, İbn-i Abbas’a Kays bin Sa’d bin İbadet ve Eşter’e lanet etti….”

    (Şeyhülislam Süleyman el-Kunduzi el-Hanefi el-Belhi’nin “Yenabi’ul Mevedde” s.162)

    “…Muaviye Hz. Ali’ye sövmeleri için emir verdi….”

    kaynaklar:

    (Sahih-i Müslim c.2, s.360 / Sahih-i Tirmizi c.5, s.301, Hadis No: 3808 / el-Hakim Nişaburi’nin “Müstedrek alas-Sahihayn” c.3, s.109 / Hasais en-Nisai s.48, 81 Haydariye Bas. / el-Künci eş-Şafii’nin “Kifayet’üt Talib” s.84,86 Haydariye Bas./ İbn-i Asakir’in “Tarih-i Dimaşk” c.1, s.206, Hadis No: 271,272 / ez-Zerendi el-Hanefi’nin “Nazım Dürer es-Simtayn” s.107 / Menakib-i Hüvarezmi s.59 / İbn-i Esir’in “Üsd’ül Gabe” c.1, s.134; c.4, s.25-26 / el-Askalani eş-Şafii’nin “el-İsabe fi Temyiz es-Sahabe” c.2, s.509 / İbn-i Mezahim’in “Vak’it Siffiyn” s.82, 92 / İbn-i Abdu Rabbih’in “İkd’ül Ferid” c.4, s.29 / İbn-i Ebil Hadit’in “Şerhu Nehc’ül Belağa” c.1, s.256, 361, Mısır 1. Bas. / Sıbt İbn-i Cevzi’nin “Tezkiret’ ül Havas” s.63 / el-Emini’nin “el-Gadir” c.1, s.257; c.3, s.200)

    Muaviye mimberde Hz.Ali’ye lanet okudu ve bütün valilerine de ona lanet okumalarını emretti.

    Peygamberin zevcesi Ümmü Seleme, Muaviye’ye mektup yazarak şöyle dedi :

    Siz mimberde Hz. Ali’ye ve onu seven herkese lanet ettiğiniz için Allah ve resulüne küfrediyorsu-nuz.

    Ben, Allah ve Resulünün Hz.Ali’yi sevdiğine şehadet ediyorum. Ama Muaviye onun sözlerini dinlemedi.

    (Bkz. İbn-i Abdurabbih’in “İkd’ül Ferid” kitabı c.4, s.366)

    muaviye, İslam ülkelerinde minberlerde Ali’ye (a.s) küfür edilmesine emir verdi. (Bu emir Emevi halifelerinden Ömer b. Abdulaziz’in (99-101) dönemine kadar icra edildi).

    Muaviye mümessillerinin ve içlerinde sahabelerin de bulunduğu idarecilerinin yardımıyla, has ve seçkin Ali taraftarlarını öldürdü ve bazılarının başını mızraklara takıp şehirlerde gezdirdi. Rastladıkları Şiilere, Ali’den (a.s) uzak olduklarını ve ona sebbetmelerini teklif ediyorlardı. Bu tekliften çekinenler derhal katlediliyordu.

    (en-Nesaih’ül Kafiye S.58,63, 77-78)

    Kaynak:

    1. el-Hasais en-Nisai s.24
    2. İbn-i Asakir’in ‘Tarih-i Dimaşk’ c.2, s.184
    3. el-Müttaki el-Hindi’nin ‘Muntahab’ul Kenz’ c.5, s.30
    4. el-Suyuti’nin ‘Tarih’el Hulefa’ s.73
    5. el-Nebehani’nin ‘Feth’ül Kebir’ c.3, s.196
    6. Tabari’nin ‘Zehair’ul Ukba’ s.66
    7. Menakıb-ı Hüvarezmi s.82
    8. Mişkat’ül Mesabih c.3, s.235, İbn-i Sabbağ el-Maliki’nin ‘Füsul’ül Mühimme’ s.111

    9. Tabari’ nin ‘Zehair’ul Ukba’ s.66 ve ‘Riyad’ul Nadara’ c.2, s.219
    10-. Menakıb-ı Hüvarezmi s.81-82
    11-. Menakıb-ı Meğazeli s.83
    12. Süleyman el-Kunduzi’ nin ‘Yenabi’ ul Mevedde’ s.205
    13. eş-Şeblenci’ nin ‘Nur’ül Absar’ s.110
    14. el-Künci’ nin ‘Kifayet’ üt Talib’ s.82
    15. el-Hamvini eş-Şafii’ nin ‘Feraid es-Simtayn’ c.1, s.302
    16. el-Murkat fi Şerh’ül Müşkat c.10, s.474

    Sahih Muslim de var 

  13. S.a. beyler bayanlar zin kadar ince görüşlü ve akıllı deyilim yanlız benim bildim şudur allah(c.c.) birdir o bize kuranı göndermiştir o kuranı en iyi şekilde anlıya bilmek için de bizle en güzel şekilde öğretecek öğretmenimiz ve peygamber efendimiz hz.muhammet (s.a.v.) göndermiştir o yüzden dirki müslümanlığı en güzel şekilde öğretmenimizi örnek alıp ona göre yaşamalıyız bunları unutmamak içinde hem kuranımızı hemde o öğretmenimizin hayatını okuyup öğrenmeliyiz ve unutmamalıyızki bizim dinimiz akıl mantık ilim ve bilim dinidir önce öğrenin sonra … Tşk anlıyanlara ve anlamıyanlara

  14. Ve hatırlatmayı unuttum bizim efendimiz öğretmenimiz namazını ve orucunuda en güzel şekilde kılardı ve onun yanındakilerde Allah için dendiği zaman kimsenin şüpesi olmasınki ister eziyet olsun ister ölüm giderlerdi hz.Ali Allah yoluna Camiye giderken öldürüldü banada Alevi bir insan olarak Allah yolunda Camiye giderken ölmeyi nasip etsin Allah (c.c) 12 İmamlar gibi Allah adına çağrıldığımda koşarak gitmeyi ve o uğurda Allah nasip ederse işkenceyle ölmeyide nasip eylesin bizlerin yolu birdir tektir bırakalım artık tartışmayı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir