Erdal Erzincan / Bugün Pazar-ı Aşktır

Bugün Pazar-ı Aşktır Sözleri

Erdal Erzincan yorumu ile “Bugün Pazar-ı Aşktır”

 Bugün pazar-ı aşktır muhtaç olan candan geçer
 Aşığı sadık olanlar lebbi gülabdan geçer
 Düşmüşüm cem hanesine ben ağlarım zar-ı zar 
 Aşka düşen merdaneler hırkayla tacdan geçer

 Bir imrahi görse eğer ol sinemin dağını
 Ötüşür şeyda bülbüller görse hüsnün bağını
 Yüz yaşında ruhban görse gerdanının ağını
 İncili suya bırakır vaz gelir hacdan geçer

 Şahinin salsa pençesin aniden kaftan kapar
 Dilber abitlik eyleme zahitler yoldan sapar
 Tutmuşam müjgan okuna garip sinemi siper
 Temrahın kahrı zehirdir yedi kat sacdan geçer

 Ben Emrahım methederim yedi dillerde seni
 Yedi iklim car köşede gurbet ellerde seni
 Hacılar hacca giderken çölde görseler seni
 Hayran olur mat kalırlar vaz gelir hacdan geçer

17’inci Yüzyıl şair ve ozanlarından olan Ercişli Emrah bu şiirinde On İkinci İmamımız olan İmam Mehdi’den bahsetmektedir.

İmam Mehdi hayattadır ve yeryüzünü adaletle doldurmak için gelecektir. İmam Mehdi’nin gelişine kadar ise gerçek bekleyenler ve kalpten ona teslim olanlar O’na layık yaşamak istemektedirler.

Ozanımız İlk başta İmam Mehdi’ye karşı kalbindeki sadık aşka işaret etmekte ve böyle bir aşkın bütün ma sevadan geçmeyi gerektirdiğine vurgu yapmaktadır. Ma sevanın tefsirinde ise, hırka ile dini ve manevi anlamdaki sanılan değerlere işaret etmekle birlikte taç ile de dünyevi anlamdaki bütün değerlerin onun karşısında hiçbir değer ifade etmediğine vurgu yapmaktadır.


Bilinmeyen Kelimeler Üzerine

Eserde yer alan günümüzde kullanılmayan bazı kelimeler ve ne anlatmak istediğine dair notlar

Bugün pazar-ı aşktır muhtaç olan candan geçer


Bu dünya bir aşk pazarıdır. Bugün ihtiyacı olanlar aşk için candan geçmeyi bilmelidirler.

Aşığı sadık olanlar lebbi gülabdan geçer

Gerçek manada aşık olanlar gül şerbetinden tat almazlar, bu tatlar dünyevi ve bedenle alınan tattır.

Düşmüşüm cem hanesine ben ağlarım zar-ı zar

Cem hane yani cem evi Hakka doğru yürüyen âşıkların duraklarından biridir. Orada insan kendi iç yolculuğuna çıkar. Kendi seyir âleminde Hakkı halkta ve Hakkı kendinde bulmaya çalışır. Orada aşka gelen yiğitler hırkadan ve taçtan yani dinsel makamdan geçerler.

Aşka düşen merdaneler hırkayla tacdan geçer

Aşka sadık olanların gözünde dinsel bir makam ve dünyasal bir kaygı bulunmamaktadır.

Bir imrahi görse eğer ol sinemin dağını

Bir bilgin görse eğer sinemin yangınını derken aşkın kavurucu gücünden bahsetmektedir.

Ötüşür şeyda bülbüller görse hüsnün bağını

Aynı dertle dertlenen Şeydalar yani aşıklar güzelliğin doğduğu yeri görseler, yani bülbüller gerçek güllerin bağını görseler daha çok ötüşür ve aşk nameleri söylerler benzetmesiyle aşk pazarında olanların daha çok aşkla yoğrulacağını ve aşk sözünü söyleyeceklerini dile getirmektedir.

Yüz yaşında ruhban görse gerdanının ağını

Bu yüzden onu tanıyan kim olursa olsun ister Müslüman ister gayri Müslüman her kes maddi ve manevi neyi varsa hangi değere sahip olursa olsun hepsinden vaz geçerek sadece o hazrete bağlanır ve ondan gayri bir değer tanımaz.

İncili suya bırakır vaz gelir hacdan geçer

İşte yüz yaşında bir Hıristiyan büyüğünün onu tanıdıktan sonra İncil ve haçı suya bırakması ve onun peşine takılması dikkat çekicidir.

Temrahın kahrı zehirdir yedi kat sacdan geçer

Bu tabir ile bu yolun kolay bir yol olmadığını ve bu yola girmek isteyenlerin çilelere de hazır
olmaları gerektiğine işaret etmektedir.

Ben Emrahım methederim yedi dillerde seni
Yedi iklim car köşede gurbet ellerde seni

Aşık her nereye varısa varsın dilinde o imam’ın adı vasıfları vardır. Ve onun üstün vasıflarını anlatır.

Hacılar hacca giderken çölde görseler seni
Hayran olur mat kalırlar vaz gelir hacdan geçer

Hac yapmak üzere Kâbe’ye giden Müslümanın ise onu görünce hac yapmaktan vaz geçip onun peşine düşmesi bütün değerlerin zamanın imamı olan Hz. Mehdi karşısında bir değer ifade etmediği ve onun kendisinin bütün değerlerin kaynağı ve sebebi olduğu anlamını ifade etmektir.

Yorum yapın

Sizin İçin Seçtiklerimiz ..